Raudona, švelni ir spindinti

Kas? Nauja užrašų knygutė. Tiesiog limpa prie rankų – graži gavosi, nors tu ką. Užrašų knygutės nebūna apie kažką – na, jos skirtos tapti tuom kažkuom – savininko užrašų dėka. Ir maniškė tokia pati, tik dar ir įkvepianti - pilna iliustracijų ir 10 pačių įžūliausių mados mūzų, neieškančių žodžio kišenėje ir jų pamąstymai apie madą, grožį, kompleksus ir vyrus. Viliuosi, kad mano surinktų ir iliustruotų mūzų išmintingos mintys, patarimai, paburbėjimai ir replikos privers šyptelt, pasikelti nuotaiką, įkvėps naujam žygiui ar netgi išprovokuos “aha! o ką sakiau!” akimirką. Dariau tokią knygutę, kokios pati norėčiau – ir užsirašyti, ir papaišyti ir paskaityti. Praktiška, ane? (Psst, praktiškos ir gražios dovanos – geras dalykas, nes retas!)

Labai norėjau raudonos knygutės – ne bet kokios, o štai tokios - kininės raudonos ryškumo (angl. Vermillion red). Kad būtų sexy, įsimintina, stiprių moterų knyga. Na, gerai užrašų knygutė apie stiprias moteris - stiprioms ir norinčioms tokiomis būti.

Ją iliustravau besikraustydama iš Japonijos į JAV – tarp kalnų dėžių ir išmėtytų daiktų, naktį, kai visi aplink knarkė, laukdama kažkelinto vėluojančio lėktuvo. Okinavoje, Tokijuje, Niu Orleane ir Misisipės pakraščio miestely, Šiaurės Karolinos karinės bazės viešbuty – sudrožiau 4.5 vermillion red pieštukus, ištaškiau pusbutelį japoniško kaligrafijos tušo ir kalną grafitinių pieštukų – knygutė žūtbūt turėjo atsirasti prieš Kalėdas. Ir atsirado, kaip koks stebuklas - naglas nagliausias stebuklas.

Jau šiandien “Įkvėpimo užrašinę siekiančiai būti savimi” rasite www.knyguklubas.lt (EU 8.53), “Pegasas”, "Vaga" ir kituose knygynuose bei "Maximose".   

Štai kokia ji:

Knygų klubo naujienlaiškio fragmentas. www.knyguklubas.lt

Knygų klubo naujienlaiškio fragmentas. www.knyguklubas.lt

Su kalėdiškiausiais, šilčiausiais ir nagliausiais linkėjimais! 

Laura

Ar gražu kopijuoti?

„Talentai skolinasi, genijai vagia“, – prisiminiau interneto platybėse keliaujančią frazę nardydama Seulo mados labirintuose: nuo pigiausių niekniekių turgų iki didmeninės prekybos dangoraižių, prikimštų garsiausių dizainerių drabužių. Padirbtų, žinoma. Ir pati vaikštau švytuodama „Hermes Birkin“ rankinės precizine kopija.

gray2.jpg

„Birkin“ kainuoja 12 000–200 000 dolerių, tad net nenoriu apsimetinėti, kad tokie pinigai cirkuliuoja mūsų šeimos biudžete šopingui, ir dėl to nesijaučiu nė per nago juodymą blogai. Garsiosios rankinės gaminamos ypač mažais kiekiais (jų laukti reikia apie šešerius metus) - visos norinčios ir turinčios atliekamų bent 12 000 dolerių nesulauktų. Jane Birkin yra viena iš mano stiliaus dievaičių, o ši kopija už 3 proc. kainos yra iš serijos #tumanpatinki.

Jane Birkin su Serge Gainsbourg. Šiaip tai Jane, iki garsiosios rankinės sukūrimo, pavadintos jos garbei, nesiskyrė su savo pintu krepšiu. 

Jane Birkin su Serge Gainsbourg. Šiaip tai Jane, iki garsiosios rankinės sukūrimo, pavadintos jos garbei, nesiskyrė su savo pintu krepšiu. 

Turėtų būti gėda? Minčių kyla visokių. Kopijavimas madoje yra unikalus reiškinys – ne juoda ir balta, o labiau pilka zona.

Plagiato ieškojimas Lietuvoje yra įstabi paranoja, kokios nemačiau niekur kitur. Tokios grupės kuriasi socialiniuose tinkluose – jų nariai dėl „savo“ idėjų leidžiasi į beprasmes diskusijas, kas pirmesnis: višta ar kiaušinis; pavieniai freelancer’iai visur mato savo idėjų kopijas; dizaineriai grasina teismais kiekvienai provincijos mezgėjai ir siuvėjai. Didelės žuvies mažoje baloje problema.

Iš savo patirties Kalifornijos dailės institute pamenu vieną incidentą, kai penki studentai į tą pačią paskaitą atnešė identiškus namų darbus, t. y. visi penki nuo kažko nukopijavo neimprovizuodami. Kadangi instituto taisyklės draudė plagiavimą, užsukau pas katedros vedėją pasitarti. O ši prunkštelėjo, mojuodama Autorių teisių, patento ir plagiato įstatymų knygiūkšte man panosėj: „Ką, visos tavo paskaitų medžiagos – absoliučiai autentiškos? Ką, nė sykio neatsidarei „Google“ ir neišsisaugojai nė vienos nuotraukos ar užduoties pavyzdžio? Nuotrauka tavo „PowerPoint“ programoje, jei nėra pačios daryta ir be nurodytų šaltinių, jau yra plagiatas.“ Dėl to, kad namų darbas gal buvo per sunkus ir studentams teko ieškoti trumpesnio kelio, buvo atskiras „kilimėlis“ man.

JAV autorių teisių įstatymas, ginantis muzikos, meno kūrinių, literatūros, teatro ir kino kūrėjus, mados neįtraukia (ir niekada nebandė) į meno kūrinių kategoriją, nes mados daiktai yra pirmiausia funkcionalūs, t. y. jų funkcionalumas yra svarbesnis nei meninė vertė (kas galėjo pagalvoti?!).  

Paradoksas, tačiau moderniojoje mados industrijoje kopijavimas (ir padirbiniai) nelaikomi blogiu ir yra beveik reikalingi: su tuo sutinka net kūrėjai – tai palaiko industrijos inovatyvumą ir dinamiką. Į 2017 m. „Gucci“ kruizinę kolekciją dizaineris įtraukė trikotažinius marškinėlius, kurie atrodė kaip pigūs padirbiniai, o rankinės su užrašu REAL – tarsi nupurkštos grafičių dažais.

Nepaisant piktų autorių teisių bylų, tendencijos pamirštamos po pusmečio, po dvejų metų perdaromos, kas nors jas nukopijuoja, dar kas nors atsiranda iš kopijos – ratas sukasi, idėjų netrūksta: mados industrija atvira visiems, kas nori į ją patekti. Patentuotų dalykų, dėl kurių verta kelti painias bylas, madoje yra nedaug. Nors autorystė dizaineriui priklauso automatiškai, patentą reikia gauti. Niekas nesiekia patentuoti dizaino, kuris nebebus aktualus po metų, nes tai kainuoja, užtrunka labai ilgai, o Patentų komisiją tektų ilgai ir kantriai įtikinėti, kad raudoni padai, aguona ar mėlynas turkio atspalvis yra inovatyviausi, unikaliausi, iki tol neregėti – tavo pirmojo sukurti dalykai.

Visgi ne visi nukopijuoti dizaineriai jaučiasi nuskriausti: ne vienas, kuriantis gatvės subkultūrų inspiruotus drabužius, sako, kad pamatyti savo darbo kopiją kinų turguje ar ant tetulės, pardavinėjančios buritus, biusto yra komplimentas. Vadinasi, idėja sugrįžo ten, iš kur kilo, – į gatvę, kartu užsitikrindama išliekamąją vertę.

Kaip sakė madam Chanel, „anokia mada, jei ji nepasiekia gatvės“, o gatvei plagiato taisyklių knygiūkšte panosėj nepamojuosi.

Dėvėk padėvėtus

Gucci SS 2016

Gucci SS 2016

Dar gerokai prieš tai, kai vintažas tapo masine tendencija, mano draugė Stephanie iš San Fransisko godžiai kedendavo visokius dėvėtų drabužių butikus, kuriuose dažniau, nei galėdavai tikėtis, šmėžuodavo vintažinė „Prada“, „Miu Miu“, „Gucci“ ir pan. Tiesa, Stephanie manija nekėlė man jokių emocijų, nes aš gi – iš posovietinio bloko, o jame dėvėtus daiktus perka tik tie, kurie neįperka naujų. Tas dezinfekanto kvapas, neišplaunamas ir neišvalomas, tarsi uždėdavo per du metrus šnerves dirginantį pranešimą: „Skurdas.“ Ne, ačiū. Taupysiu ir pirksiu naują. Taigi, draugei tik palaikydavau kompaniją.

Dėl nutekėjusio laiko karčių ašarų nelieju, bet kažin ką padaryčiau, jei galėčiau atsukti jį prieš kokius aštuonerius metus, kai vintažinės „Prada“ basutės kaladėlių formos kulniukais tuose butikuose nebuvo brangesnės už naujas kaip dabar. Tada jos dulkėjo numestos po eilėm suknelių, o aš galvojau: „Fui, kaip negrakštu.“ Laikai pasikeitė. Tai nuo kada dėvėti drabužiai pasidarė stilingas vintažas?

Po Antrojo pasaulinio karo apribojimų ir trūkumų, kai kiekvienoje šeimoje buvo įprasta nebenaują vyro kostiumą persiūti į moterišką, o šiam susidėvėjus – į vaikišką, seni, rankomis gaminti daiktai ėmė kelti blogų asociacijų. Tačiau septintajame dešimtmetyje atsirado hipiai. Jie ir buvo tikrieji hipsteriai: rūpinosi ne tik kokiu ekologišku gėriu pamaitinti savo astralinius kūnus, švelniai plevenančius žolės dūmo debesy, bet ir kaip aprengti fizinius – rinkosi vintažą ir rankdarbius. Hipiams pavydžiu, nes tų laikų dėvėtų daiktų butikuose dar buvo muziejininkų ir kolekcininkų neįvertintų karalienės Viktorijos ir karaliaus Edvardo VII laikų drabužių – dabar ypač madingų medvilnės nėrinių palaidinių ir suknelių. Nepopuliarių vintažinių butikų radiniai tapo gatvės stiliaus dalimi, o ši paveikė ir orių prezidentienių, ir garsenybių stilių valdomą didžiąją madą.

Tik anais laikais hipiai, kiti gatvės stiliaus getų madistai ir Stephanie vintažiniu stiliumi siekė pabrėžti savo originalumą, išsiskirti iš main stream minios, o dabar vintažinis stilius yra madingas, tad išsiskirti iš minios – vis sudėtingiau, o tikrojo vintažo – vis mažiau: greitai apie jį skaitysime tik knygose. Vintažas tapo toks kultinis, kad mados industrijos žaidėjai susikeitė vietomis: originalus drabužis iš septintojo dešimtmečio yra dvigubai ar net dar brangesnis už savo retro stiliaus fast fashion „kolegą“. Ne vienam kyla klausimas: kodėl, galėdamas apsirengti naujausiais madingais drabužiais, turiu vilkėti dėvėtus?  

Pirmą atsakymo dalį, tikiuosi, žinote: todėl, kad mada kartojasi. Mada – viena iš nedaugelio sričių, kurioje naujesnis daiktas nebūtinai yra geresnis, geidžiamesnis ar brangesnis, skirtingai nei jūsų išmanusis telefonas ar automobilis. Pagalvokite apie bet ką iš Maisono Martino Margielos (iki Galliano) arba Rei Kawakubo: jų daiktai – laikui atsparūs meno kūriniai, tad prie jų net tradicinis pavadinimas „vintažas“ nelimpa.

Kita atsakymo dalis – aktualesnė: ekologiško, sąmoningo vartojimo, tvaraus išlikimo idėja yra svarbi visose gyvenimo srityse, įskaitant madą. Žinoma, galite pirkti naujus aštuntojo dešimtmečio stiliaus „Gucci“ džinsus, raukiniuotą palaidinę, tačiau ką nors panašaus rasite ir vintažiniuose butikuose, „eBay“ arba „Etsy“ – beliks užsisiūti aplikaciją, pasirišti kaspinėlį su dirbtine gėle ir atrodysite kaip nuo podiumo. Lengvai ir greitai kopijuojamos, atpažįstamos mados amžiuje jus iš minios išskirs vienas, tačiau esminis bruožas – autentiškumas.

Dolce&Gabbana SS 2016

Dolce&Gabbana SS 2016

Ir paskutinis svarbus dalykas: fast fashion industrija įgijo raumeningą konkurentę – slow fashion. Slow fashion yra fast fashion priešingybė, tačiau ji nėra antimada, apatija madai ar brangių klasikinių drabužių stilius. Slow fashion koncepcija tokia pat, kaip ir slow food: mąstoma ne tik apie produkto kokybę, bet ir iš kur jis atkeliavo, kas prie jo darbavosi, kokią istoriją jis atsinešė su savimi. Nes žymiai smagiau yra kabinti draugės išvirtą uogienę, vilkėti suknelę, kuri puikavosi pokario madistės spintoje, ar pirkti vietinės talentingos dizainerės paltą. Daugumos šiuolaikinių fast fashion gamintojų gaminių kokybė yra gera (savo vienuolikos metų senumo „Zara“ denimo šortų kaip kokių geležinių klumpių nepavyksta sudėvėti), o slow fashion ne tik atkreipia dėmesį į kokybę, bet ir skatina užmegzti kontaktą su daiktu: pažinti jo gamintoją, prie jo prisirišti. Atsimenate posakį: „Aš batus visą gyvenimą nešiojau, atidaviau sūnui – per 25 metus kaip ėste suėdė.“? Šis ir būtų tiksliausias slow fashion, sąmoningos mados, neatskiriamos nuo vintažo tendencijos, apibrėžimas.

Galima sakyti, kadaise buvusi snobiška mada suteikia oficialų palaiminimą visiems vintažo mėgėjams ir nedrąsiems jo šalininkams, tad pašukuokit dėvėtų drabužių parduotuves, kol jų dar yra.

Prada SS 2016

Prada SS 2016

Paknopstom apie chameleonus

Paknopstom į Lietuvą, paknopstom - knygos PR ir paknopstom atgal. Trys savaitės prabėgo taip greitai, kad pusės net neatsimenu, bet iš nuotraukų ir atsiliepimų suprantu, kad viskas lyg ir puikiai. Knyga - nuostabi, kvepia ir spindi iš tolo - kaip ir buvo planuota.

Tad kviečiu įsigyti savo spindinčių "10 auksinių mados raktelių ieškančiai savo stiliaus" knygynuose "Pegasas" arba čia.

Žurnaluose "Lamų slėnis", "Moteris" - jau dabar, ketvirtadienį ieškokite naujo "Žmonės", mėnesio pabaigoje - "Cosmopolitan" su mano paplepėjimais apie knygą, madą, Japoniją ir Okinavą...

Lietuvoje išsikrovusi savo atvykau-į-pavasarį lagaminą supratau, kad teks arba tupėt namie arba ieškot vatinuko ir vailokų, tad vos nenušalus galvos balandžio pabaigoje nuėjau ir nusipirkau didelį vilnos megztinį ir paltą, tiek to - gerų daiktų prireiks, galvoju, juolab, kad ši vasara Okinavoje - paskutinė - rudenį laukia vėl bala žino kas. Bet kitą dieną ėmė atšilo, tad paltas liko su etikete, o megztinį užsisipyrus bandžiau nešiot - nes gražus, nors buvo karšta. Supratau, kad esu visiškai išlepinta tropinio klimato ir nebesiorientuoju lietuviško pavasario piruetuose - kuris malonus, maždaug kaip įnoringa bipolinė-kompulsinė pupytė, kol jos nesuerzina vėjo gūsis ne iš tos pusės.

Grįžus į Okinavą žinojau ko tikėtis ir tai, kad mano megztinis su paltu eis į drabužių maišus giliai spinton iki rudens. Drėgmė, karštis, lietus, burzgiantys kondicionieriai ir drėgmės surinkėjai (nežinau, kaip "dehumidifier" lietuviškai, bet be jų visa sala apaugtų pelėsiais). Jei pasilikčiau čia visam laikui, investuočiau į pliažo drabužius, kaip vilniečiai - į "New Balance". Atkreipiu vietinių žvilgsnius į save, plevėsuojančią pliažiniais peniuarais. Na, aš irgi juos spoksojau pradžioje - nuo galvos iki kojų užsidengusius juodais rash guard (maudymosi kostiumėlių audinio prigludusi palaidinė ilgomis arba trumpomis rankovėmis, panaši į wet suit - banglentininkams skirtą, bet rash guard atlieka maudymosi kostiumo, lengvų vandens pramogų drabužio ir apsaugos nuo saulės funkciją), tokiais pat šortais. Moterys dažnai nenusirengia visai ir slepiasi po skėčiais, kaukėmis ir viskuom, kuo gali - kuo šviesesnė oda, tuo gražiau. Taip jie ir apsigyvena taip pliaže visai dienai - su barbekiu, alaus statinėm, giminėm, draugais ir vaikais. Tas maisto kvapas išveja iš pliažo po dviejų valandų - gera saulės kontrolė.

Dabar apžiūrinėdama nuotraukas, galvoju, kad prisitaikom prie aplinkos, susiliejam su ja, kaip kokie chameleonai. Kai apniukę - vargu ar ieškom citrininės geltonos suknelės: tada kuičiam stalčius, ieškodamos jaukiausio ir pilkiausio megztinio ir verdam tirštą moliūgų sriubą su kariu, cinamonu ir imbieru (vakar lijo, tai tokią ir viriau, nesvarbu, kad karšta - buvo tamsu, niūru ir apskritai - jet-lag'inis miegas ėmė). Kai saulėta, vaiski jūra, žydi gamta - pilkų daiktų nei tirštų sriubų prašom net nesiūlyti. Pamenu, atvykusi į salą stebėjausi vietinių meile turkio, smaragdinei ir mėtinei (vandenyno) spalvoms - nuo iškabų iki namų sienų. O paskui, žiūrėk, ir savo knygos viršeliui būtent tokią, smaragdinę-turkio, tik 100 kartų ryškesnę išsirinkau. O Aisčiui vandenyno spalvos tapo mėgstamiausiom. Gera būti chameleonu.

Tad linkiu prisitaikyti prie žydinčios Lietuvos gamtos - ji nuostabi. Saulėti linkėjimai iš lietumi kvepiančių salos džiunglių.